Ik heb gebruik gemaakt van twee zelf-assementinstrumenten om mijn sterke punten en tekortkomingen in kaart kunnen brengen. Dit heeft mij een duidelijk overzicht gegeven van mijn sterke en zwakkere punten, evenals de mogelijke gevolgen hiervan. Daarnaast heb ik een beter beeld in welke kwaliteiten ik me verder kan ontwikkelen en met welke ik aan de slag kan. Hieronder zal ik de twee zelf -assessmentinstrumenten verder toelichten. 

 

SWOT-analyse 

Intern

Sterktes

  • Openhouding 
  • Assertiviteit 
  • Gemotiveerd  
  • Creatief 

 

Zwaktes

  • Procrastinatie 
  • Gebrek aan zelfvertrouwen 
  • Time management

 

Extern

Kansen 

  • Vragen om ondersteuning 
  • Realistische planning maken 

 

Bedreigingen

  • Niet veel tijd door werk en stage, hierdoor minder flexibel

 

Interne sterktes 

Als verpleegkundige heb ik geleerd dat een open houding essentieel is in mijn interacties met patiënten. Deze openheid stelt me in staat om empathie te tonen, effectief te communiceren en een vertrouwensband op te bouwen. Dit helpt ook om beter inzicht te krijgen in de behoefte en zorgen van mijn patiënten. Ook stelt mijn open houding me in staat om voortdurend nieuwe medische ontwikkelingen te omarmen en toe te passen in de praktijk. Daarnaast helpt mijn assertiviteit me om de belangen van mijn patiënten te verdedigen en ervoor te zorgen dat hun behoeften worden gehoord en gerespecteerd. Ik kan door mijn assertiviteit ook effectief communiceren en daardoor doelgericht handelen. Mijn sterke motivatie om een betere verpleegkundige te worden, drijft me om voortdurend te streven naar verbetering en groei in mijn praktijk. Tenslotte heeft mijn creativiteit me geholpen om innovatieve oplossingen te bedenken voor verschillende situaties en om effectiever te zijn in het leveren van zorg van hoge kwaliteit aan mijn patiënten. Deze kwaliteiten dragen bij aan mijn voortdurende groei en ontwikkeling als verpleegkundige.

 

Interne zwaktes

Tijdens mijn opleiding heb ik gemerkt dat ik vaak last heb van procrastinatie. Het uitstellen van taken leidt regelmatig tot last-minute stress en heeft een negatieve invloed op de kwaliteit van mijn werk. Bovendien merk ik dat een gebrek aan zelfvertrouwen me soms weerhoudt van het aangaan van uitdagingen. Dit kan mijn leerproces belemmeren, omdat ik mezelf niet voldoende durf uit te dagen om mijn volledige potentieel te bereiken. Daarnaast heb ik moeite met time management, wat resulteert in het missen van deadlines en het inefficiënt gebruik van mijn studietijd. Dit alles beperkt mijn vermogen om het maximale uit mijn leerervaring te halen. Daarom realiseer ik me dat het essentieel is om aan deze zwakke punten te werken om mijn academische prestaties te verbeteren en mijn leermogelijkheden te optimaliseren.

 

Externe kansen

Het vermogen om ondersteuning te vragen en realistische planningen te maken is van belang niet alleen tijdens mijn opleiding, maar ook in mijn rol als toekomstige verpleegkundige. Ik ben me ervan bewust dat als verpleegkundige je geconfronteerd kan worden met complexe situatie en zorgbehoeften van patiënten. Het vermogen om hulp te vragen en samen te werken met collega's, artsen en andere zorgverleners stelt mij als toekomstige verpleegkundige in staat om de beste zorg te bieden aan mijn patiënten. 

 

Externe bedreigingen

Een grote uitdaging die ik ervaar tijdens mijn opleiding tot verpleegkundige en in mijn streven naar leiderschap in de verpleegkunde is het gebrek aan tijd. Werkverplichtingen en stage nemen veel tijd in beslag. Ik merk dat ik daarom soms snel geneigd ben om dingen uit te stellen. Het balanceren van al deze verplichtingen kan overweldigend zijn en kan mijn groei als toekomstige leider in de verpleegkunde belemmeren. Het is daarom belangrijk voor mij om strategieën te ontwikkelen om effectief met deze time management om te gaan en ondersteuning te vinden op school en/of werk.

 

Belbin groepsrollentest 

De Belbin-test is een handige tool om teamrollen te identificeren en teamdynamiek te begrijpen. Het helpt bij het bouwen van effectievere teams door het benutten van individuele sterke punten (Belbin Groepsrollentest | Test Gratis Wat Jouw Groepsrol Is | 123test.nl, z.d.). Ik heb de test gedaan en het volgende is eruit gekomen: 

  • Vormer (21 punten)

De Vormer neemt leiderschap en initieert actie, vooral in gespannen situaties waar het team vastloopt. Ze zijn belangrijk voor het doorvoeren van veranderingen en schuwen niet om moeilijke beslissingen te nemen, zelfs als deze niet populair zijn. Hun kracht komt vooral naar voren in situaties waarin er onder druk gepresteerd moet worden (Collega, 2022).

  • Brononderzoeker (18 punten)

De Brononderzoeker is goed in het vinden van nieuwe ideeën en informatie van buiten de groep. Ze kunnen verbanden leggen, nieuwe gebieden verkennen en praktische oplossingen bedenken. Ze houden van afwisseling en uitdaging. Als ze niet genoeg gestimuleerd worden, kunnen ze zich snel vervelen en minder effectief zijn (Collega, 2022).

  • Zorgdrager (6 punten)

De Zorgdrager is cruciaal voor taken die nauwkeurigheid en concentratie vereisen. Ze zorgen achter de schermen voor voorbereiding en gedetailleerde planning, waarbij ze de focus leggen op veiligheid en kwaliteit. Hun toewijding maakt hen een betrouwbare hoeder van zorgstandaarden (Collega, 2022).

Ik herken mezelf in de resultaten van de test. Ik ben iemand die meestal niet bang is om mijn mening te uiten en goed presteert onder druk. Daarnaast neem ik vaak het voortouw en durf ik beslissingen te nemen, wat overeenkomt met mijn assertiviteit volgens de SWOT-analyse. Over het algemeen vind ik dat de test goed bij me past en zie ik een verband met mijn sterke en zwakke punten.

 

Hoe kan ik mijzelf blijven ontwikkelen?

Om mijn doelen te bereiken, zal ik praktische stappen ondernemen. Ten eerste zal ik een gedetailleerd plan opstellen om mijn time management te verbeteren, inclusief het gebruik van planners, takenlijsten en time-blocking technieken. Ik zal ook regelmatig reflecteren op mijn voortgang en indien nodig mijn aanpak aanpassen. Daarnaast zal ik actief werken aan het vergroten van mijn zelfvertrouwen door positieve affirmaties, het bijhouden van mijn prestaties en het opdoen van ervaring door te oefenen in uitdagende situaties. Verder zal ik proactief samenwerken met collega's en mentoren, en om ondersteuning vragen wanneer dat nodig is, met het oog op het ontwikkelen van leiderschapsvaardigheden in de verpleegkunde. Door consistent en doelgericht te blijven, ben ik ervan overtuigd dat ik niet alleen mijn persoonlijke en professionele groei kan bevorderen, maar ook mijn vermogen om effectief leiderschap te tonen in mijn leerproces